Overlad design af firmalogo til en dygtig grafiker

12 June 2020
Astrid Pedersen
image

editorial

Hvis du netop har sat din nye virksomhed i søen og venter på at kunderne begynder at strømme til, bør du nu fokusere på firmaets branding strategi. Branding er et effektivt redskab inden for markedsføring af især nye virksomheder – og til dette formål har du brug for et professionelt designet firmalogo.-

Hvorfor betale i dyre domme for et firmalogo?

Måske tænker du at det ikke er nødvendigt at betale en faglært grafiker for at udfærdige noget så simpelt som en firmalogo. Det er jo ikke som om din virksomhed er en verdens omspændende koncern med et astronomisk budget til branding og markedsføring. Og du er jo samtidig selv en ganske habil tegner, så mon ikke du selv kan flikke et sådant logo sammen.

Men her skal du tænke på, at det at formgive og fremstille et skarpt logo design kræver et vist kendskab til denne disciplin. Ud over det at det er en fordel at være super bruger af diverse design værktøjer skal designeren også have indgående kendskab til de parametre som skal være opfyldt før et logo er funktionelt og formålstjenligt i sin udformning. Et logo skal helst indeholde en utvetydig symbolik, som kan hjælpe potentielle kunder og samarbejdspartnere til at forstå din virksomhed og dennes DNA.

 

Her er det vigtigt at symbolsproget er ganske stilrent og ikke kan risikere at vække de forkerte konnotationer. Tænk for eksempel på Carlsberg, som efter Anden Verdenskrig var nødt til at fjerne svastika symbolet – det såkaldte soltegn – fra deres visuelle identitet, idet dette symbol pludselig havde fået en ny værdiladning. Eller Circle K, hvis enkle K indkredset af en cirkel i sig selv virker ganske tilforladeligt, men i selskab med to andre K’er vajende fra tankstationens flagstænger vækker mindelser om en kendt amerikansk gruppering. Du bør således ikke overlade design af firmalogo til tilfældighederne – eller til amatører.

Få et skarpt tilbud på et professionelt designet firmalogo hos Logoshop.dk

More articles